top of page

קופירייטינג - מה זה ואיך עושים את זה?

קופירייטינג וכתיבת תוכן הם תחומים משיקים אך שונים, בעוד כותב התוכן מייצר תוכן שהקורא שלך מחפש - הקופירייטר מייצר תוכן שמטרתו מכירה ותפיסת תשומת לב באמצעות מילים.

מה זה קופיריטינג

נתחיל שנייה מווידוי, אני לא עומד לסכם פה קורסים שלמים וגם לא אתיימר להגיד שאחרי שתקראו את המאמר הזה תוכלו לצאת לעולם ולהגיד שאתם עובדים בקופירייטינג, המקסימום שאני חושב זה שתוכלו להגיד שלמדתם מה זה קופירייטינג ומעט על מאחורי הקלעים של התחום (ותוך כדי אנסה גם לחדש לכם כמה טריקים ודברים שיסייעו לכם להשתפר בתחום).

"...האומנות של כותבי התוכן נעוצה ביכולת הסיפורית שלהם ואיך באמצעות כלים סיפוריים הם מצליחים להחדיר דברים טכניים שידחפו את הלקוח לבצע פעולה. לעומת זאת האומנות של הקופירייטר היא דווקא הצמצום, היכולת לסחוף אנשים במשפט אחד אל עבר המטרה..."

מה זה קופירייטינג?


קופירייטינג וכתיבת תוכן הם אולי דברים חופפים אך הם ממש לא אותו הדבר. בעוד כותב התוכן מנסה לייצר תוכן שהקורא שלך מחפש וכאשר הוא יתקל באותו התוכן הוא יפיק ממנו ערך וילמד משהו אז הקופירייטר מנסה בעיקר למכור ולשכנע את הקורא לבצע פעולה באמצעות מילים ספורות בלבד.


בדרך כלל תדמיינו קופירייטר כאחד שעובד בחברות הפרסום הגדולות וחושב על סלוגנים כמו "קוקה קולה – טעם החיים" או "יש מכבי יש חברים" אבל בפועל קופירייטר יכול גם לשבת יום שלם ולחשוב על משפט הנעה לפעולה לכפתור באתר אינטרנט של קופת חולים כללית. קופירייטינג הוא למעשה אדם אשר מצליח לחדד ולדייק מסרים מורכבים לכדי סיסמא פשוטה, נגישה, ברורה ומוכרת.


אם אתם ממש רוצים שנפליג בדימויים אז אם נתייחס שנייה לכותב התוכן כסופר הכותב רומנים או ספרי מתח אז נאלץ להתייחס לקופירייטר כמשורר. האומנות של כותבי התוכן נעוצה ביכולת הסיפורית שלהם ואיך באמצעות כלים סיפוריים ושימוש בשפה הם מצליחים להחדיר גם דברים טכניים או לשתול רמזים פסיכולוגיים שידחפו את הלקוח אל עבר ביצוע פעולה. לעומת זאת האומנות של קופירייטינג היא דווקא הצמצום, היכולת לסחוף אנשים במשפט אחד אל עבר המטרה.


למה אני צריך קופירייטינג?


לפני שאגע בזה אני רק רוצה שתצערו שנייה ותחשבו על השם הנוסף של הקופירייטר – רעיונאי. משמע איש של רעיונות. כדי שקופירייטינג באמת יסייע לעסק שלך (ועוד רגע נראה איך הוא יכול לעשות את זה) אתה צריך להיות מסוגל לשתף עם הקופירייטר את סודות החברה שלך, כדי שהוא יצליח להזדהות עם המותג שלך ברמה המקסימלית ועל ידי כך להביע את ה"אני מאמין" של המותג הוא חייב להיות מאורע בתהליכים סביב המוצר וביכולות של המוצר. הוא למעשה האדם אשר ייקח את כל התוכנית העסקית שלך ובכמה מילים יציג אותה לעולם בצורה משכנעת, בהירה ומוחצת.


איך עושים קופיריטינג

על פי מחקרים לידים המגיעים לעסק באמצעות תוכן (בין אם כתיבת תוכן או קופירייטינג) הם לא רק איכותיים יותר ובעלי סיכויים גבוהים יותר לבצע המרה אלא הם גם מגדילים את תפוקת הלידים באופן כללי.

אם העסק שלך חשוב לך ואתה רוצה להניע יותר גולשים אל עבר האתר שלך אתה חייב לייצר בעבורו תכנים איכותיים שגם יעלו את הערך שלך בעיני הגולש אבל גם יספקו את האלגוריתם של גוגל והוא בתורו יקדם את האתר שלך במעלה הדירוג ועוד גולשים יגיעו אליך.


טיפים לכתיבה שיווקית


· מחקר אם אתם קוראים את הבלוג שלי אתם יודעים כבר עד כמה אני פריק של מחקר. ככל שתבצעו מחקר מעמיק יותר ומדויק יותר כך יהיה לכם נוח יותר לכתוב את הקופי המדויק והאיכותי ביותר. לא סתם האנשים החשובים ביותר בתחום ממליצים להקדיש את חלק הארי של הזמן לעבודת המחקר שלפני הכתיבה. אבל כשמדברים על תחקיר לא מדובר על תחקיר פשוט שרק ילמד אתכם על המוצר וכמה הוא נפלא או למה הוא טוב יותר מהמתחרה שלו. המחקר שלכם צריך להתמקד בצרכן, אתם חייבים להכיר את הצרכן בצורה אינטימית ולהבין מה הפחדים שלו, הרצונות, החלומות וכמובן גם את כל הנתונים הדמוגרפים והסטטיסטים אודותיו.

· זמן בארץ שלנו נהוג לשלם לכותבי תוכן על פי מילה מה שהופך בהרבה מקרים את הטקסט הגמור לגיבוב של מילים חסר הקשר כי לכותב או שלא היה זמן לבצע הגהה או שלשני הצדדים לא אכפת באמת והם רק רוצים לסמן וי. בעולם הקופירייטינג לוחות זמנים הם חרב מעל הראש וכולם רק מאחלים שיהיה להם יותר זמן, תנו לעצמכם זמן לכל פרויקט כדי שתוכלו לגבש את התחקיר ולשבת בנחת כשהראש שלכם יצירתי ורענן ולא כשהוא לחוץ לסיים. אם אתם בעלי העסק ואתם כותבים בעצמכם הכול אתם בטח כבר יודעים שזמן זה הנכס החשוב ביותר שאין לכם, שיקלו לעבוד עם אדם חיצוני אשר זהו תחום העיסוק שלו והוא יכול לסייע לכם בכך. אם בכל זאת אתם רוצים לכתוב בעצמכם אני ממליץ לכם לקבל עצות וטריקים מאנשים שמבינים דבר או שניים. או לפחות למצוא איש שיווק מומחה שאתם אוהבים לקרוא ולתעדכן באמצעותו על דברים שונים בעולם השיווק ולקבל טריקים מידי פעם – באופן אישי אני ממליץ לעקוב (ולרכוש את הספר) אחר לוטן סגל שגם מידי פעם מציע שיחות טלפון לייעוץ בחינם או כל מיני הפתעות.

· תהיו ברורים ולא מתחכמים נכון, כל אדם שכותב רוצה להיות זה שהמציא את סלוגן המאה או משפט שיהפוך להיות חלק מהקאנון הלאומי. בפועל מרבית האנשים לא יזכו להגשים את החלום הזה כי ברוב המקרים הם מתאמצים יותר מידי להיות מקוריים והעט שלהם הופכת לחלקלקה ומתחכמת מידי שהם שוכחים את הדבר החשוב ביותר – תהיו ברורים! הלקוח (או הקורא) צריך להבין מה אתם אומרים ולא להתפעל מזה שאתם אשפי המילה הכתובה.

· צאו מהבית עם פנקס ועט לכל מקום שאתם הולכים צריך להיות לכם פנקס ועט שצמוד אליכם. זה יקל עליכם לכתוב בכל יום כמה משפטים, לעקוב אחר רעיונות שעוברים בראש, לתעד אירועים שאולי יעזרו לכם לכתוב ובכלל – כל כותב צריך להסתובב עם פנקס ועט כי אתם לא יודעים מתי ואיפה יגיע הרעיון הגדול הבא. וכן, אני יודע שיש פלאפונים ואני רושם לי דברים בפלאפון גם אבל תמיד יש לי פנקס ובו אני מקשקש לעצמי סקיצות ורעיונות - לפלאפון הם עוברים אחרי שהם עובדו ואני יכול להגדיר אותם בשורה אחת.

· אל תמכרו, תפתו איש מכירות טוב לא מוכר אף פעם, באף רגע מחייו, ובכל זאת הוא אחראי לכל המכירות. ברגע שתשחררו את הניסיון שלכם למכור בכוח ולדחוף ללקוח מוצר ובמקום זה תתחילו לפתות אותו, לגרום ללקוח להרגיש שאתם מחזרים אחריו באופן מיוחד (כזה שיסקרן אותו) אז הוא יוריד את רדאר הבולשיט שלו ואתם תצליחו למכור.


אז כמו שאמרתי לכם בהתחלה, אני לא חושב שעכשיו אתם קופירייטרים אבל בהחלט יש לכם מעט יותר הבנה על התחום ואתם יכולים לקבל החלטה מושכלת האם לשכור שירותיו של מישהו או לבצע את העבודה בעצמכם, בכל מקרה גם אם אתם לא עומדים לכתוב מילה בעצמכם אני ממליץ לכם להתעניין בנושא כדי שתוכלו לדבר עם הקופירייטר בגובה העיניים.


רוצים לדעת עוד על קופירייטינג? תתחילו מהאתר החמוד הזה שלוקח את הנושא ומנגיש אותו עם ציורים דביליים אבל ברורים שילמדו אתכם מעט מהבסיס של התחום הענק הזה. מחפשים כותב תוכן שידע להתחבר אליכם ולכתוב אתכם בצורה משכנעת, ברורה ומוכרת? צרו איתי קשר עוד היום ויחד נכתוב את העתיד.

bottom of page