top of page

כתיבת תכנים לאתר – איך לעשות את זה נכון

כל אתר צריך לייצר לעצמו תכנים, אך כתיבת תכנים לאתר יכולה להיות מעייפת ומתישה. במאמר הזה אנסה לסייע לכם מעט עם טיפים שיכווינו אתכם לקראת כתיבה קלה יותר.

איך לכתוב תוכן לאתרים

כתיבת תכנים לאתר שלכם היא למעשה הלחם והחמאה של האתר, מדובר על הדבר החשוב ביותר שיש לכם באתר ועליכם להשתמש בו נכון. רבות כבר נכתב על התחום ועל חשיבות התוכן לאתר ולקידום במעלה מנועי החיפוש השונים, לא לחינם הומצא המונח "התוכן הוא המלך" כי הדבר הזה הוא פשוט נכון ובמאמר זה אנסה להציג בפינכם מעט ממאחורי הקלעים של כתיבת תכנים לאתר אינטרנט.

"באופן עקרוני כל אחד מאיתנו יכול לכתוב, ואין באמת מה ללמד בתחום. אם אתם קוראים את זה, אז בוודאי אתם כבר בגיל שאין טעם לנסות וללמוד מילים חדשות להרחבת אוצר המילים. גם אין טעם שאנסה ללמד אתכם את כללי הדקדוק. אבל בהחלט אפשר לתת דגשים והערות שישפרו את הכתיבה."

הבסיס של כתיבת תכנים לאתר

אם נסתכל על כתיבת תוכן כקטגוריה ראשית אז נראה כי ניתן לחלק אותה לשתי קטגוריות משנה – כתיבה למען מנועי החיפוש וכתיבה למען הגולשים. כיום שני התחומים הללו נושקים זה לזה יותר ויותר אבל עדיין אפשר לשים את האצבע על כמה הבדלים.


לפני שנצלול פנימה למאפיינים השונים של סוגי הכתיבה לאתרים אני רוצה להתעכב על הבסיס של הכתיבה ולהמליץ לכם (לא משנה אם אתם כותבים מנוסים או מתחילים) להמשיך ולהרחיב את האופקים בכל דרך אפשרית כמו קריאה של ספרים בנושא (לאחרונה סיימתי לקרוא את "על הכתיבה" של סטיבן קינג ואומנם מדובר על ספר אוטוביוגרפי ומעט חופר אך יש בו לא מעט כלים חשובים שאפשר לקחת ממנו) ואפילו ביצוע של משימות כתיבה שונות למטרת תרגול.


באופן עקרוני כל אחד מאיתנו יכול לכתוב ואין באמת מה ללמד בתחום. אם אתם קוראים את זה אז בוודאי אתם כבר בגיל שאין טעם לנסות וללמוד מילים חדשות להרחבת אוצר המילים וגם אין טעם שאנסה ללמד אתכם את כללי הדקדוק (כי למען האמת אני חושב שאם הייתי צריך לעשות בגרות בלשון היום הציון שלי לא בהכרח יהיה טוב יותר מבגיל 18) אבל בהחלט אפשר לתת דגשים והערות שישפרו את הכתיבה.


סוגים שונים של כתיבת תכנים לאתר

אם נתחיל מהקבוצה הראשונה שהזכרתי וקראתי לה "כתיבה למען מנועי החיפוש" נגלה שזה למעשה שם אחר שהמצאתי למאמרי SEO שמטרתם לעודד את הסריקה של גוגל לקדם את האתר שלכם במנוע החיפוש לסוג כתיבה זה יש כמה מרכיבים ייחודיים:


· מילות מפתח מילות מפתח הן למעשה מילות החיפוש שאותם אתם מנסים לתפוס בגוגל, לדוגמה אתם בעלי עסק לממכר שעונים ואתם רוצים שכל מי שיחפש "תיקון שעונים" ימצא את האתר שלכם אז עליכם לדאוג ולהשתמש במילה "תיקון שעונים" ברחבי האתר בצורה נכונה וטבעית. כרגע לא אתייחס לכל הנושא של תגיות ותיאורים ואיך משתמשים בהם במילות מפתח אבל אני כן רוצה שתדעו שהנושא הזה קיים. כשאנחנו באים לכתוב מאמר למטרות קידום הדבר הראשון שאנחנו צריכים זה לדעת מה מילת המפתח שכן היא הבסיס של המאמר. על בסיס מילת המפתח נבחר נושא למאמר ונדאג גם להשתמש במילת המפתח בפיזור הנכון ובצורה טבעית לטקסט. חשוב לא להציף את הטקסט בחזרה רפטטיבית על מילת המפתח כי אם תכתבו אותה יותר מידי פעמים גוגל יזהה שאתם למעשה מנסים לעבוד עליו ולא מספקים באמת תוכן איכותי על הנושא.

· אינפורמטיבי אבל משכנע אף על פי שכשאנחנו כותבים תכנים לאתר למטרות של קידום אנחנו דואגים למלא הוראות טכניות כדי לרצות את האלגוריתם אסור לנו לשכוח אף פעם שבסופו של יום התוכן מווכן לגולשים. זו הסיבה שמאמרי SEO טובים לא רק עומדים בחוקים הטכניים אלא גם מספקים ערך אינפורמטיבי לגולשים. הסיבה שכשאנחנו כותבים תוכן לאתר אנחנו צריכים להיות משכנעים היא שהמטרה שלנו היא לא רק לספק תוכן אלא לגרום לגולש ללחוץ על הקישור, להיכנס לאתר ולייצר גם טראפיק וגם משך שהות. מובן שהנושאים של המאמרים צריכים גם להיות נושאים שאנשים באמת רוצים לקרוא עליהם ולא נושאים שכל מטרתם היא לקדם את מילת המפתח. הסיבה הזו מחדדת את העובדה שבסופו של יום מה שצריך להוביל אתכם זה אסטרטגיה שיווקית ולא סתם זריקת מילים על הנייר ולקוות לטוב.

· אורך הטקסט יכול מאוד להיות שאתם יכולים לכתוב טקסט מושלם שיענה על כל השאלות הרלוונטיות ויסייע לכל מי שיקרא אותו להבין את הנושא שבחרתם לכתוב עליו ואתם מסוגלים לעשות את זה נגיד ב-150 מילים. אבל השאלה היא האם 150 מילים היא כמות מספקת בשביל האלגוריתם? אז נכון שתמיד עדיף לייצר תוכן חדש (גם אם הוא קצר) כי כל תוכן עדיף אל כלום תוכן, אבל חשוב שתדעו כי גוגל ושאר מנועי החיפוש נותנים העדפה לטקסטים ארוכים כי לפי המחשבה שלהם הגולש מעוניין לקבל ערך מוסף ותוכן איכותי שמספק הצצה אמיתית לנושא ואת זה אפשר ליישם רק בכתיבה ארוכה. בפעם הבאה שאתם יושבים לכתוב נסו לכוון למינימום של 500 מילים ואם אתם יכולים להמשיך ולהגיע לעוד אז דעו שהרבה מהמחקרים בנושא אומרים שהכמות המינימלית שגוגל אוהב היא 2000 מילה.


מובן שככל שתבינו יותר את כל הנושא של קידום אורגני לאתרי אינטרנט כך יהיה לכם קל יותר לכתוב מאמרי קידום ו"לציית" לחוקים של כתיבה זו. ועכשיו בואו נעבור לסוג הכתיבה השני שהגדרתי כ"כתיבה למען הגולשים", סוג זה של כתיבה למעשה מאגד תחתיו את כל סוגי הכתיבה השונים, מדובר על כתיבה משוחררת יותר מבחינה טכנית וצורנית שמעט קשה יותר למצוא בה מאפיינים בולטים אך הנה מקצת מהם:


· חופשיות וגיוון הכתיבה הרגילה לא כבולה לצרכים וחוקים, אין צורך לזכור להשתמש במילות מפתח או בצפיפות של מילים וכל מיני מונחים טכניים אחרים. כל מה שצריך זה מקוריות וגיוון יצירתי, אלו הכלים היחידים שאתם צריכים כדי לכתוב. בכתיבה רגילה עליכם להיות ברורים כלפי הקורא ולדעת מה נקודת ההתחלה והסיום של הטקסט שלכם. מעבר לזה ולחוקי הדקדוק אין יותר מידי מה לדעת.

· מחקר כותב טוב לא מתחיל לעבוד לפני שהוא חוקר את הנושא ולא משנה כמה פעמים הוא כתב על התחום הזה בעבר. מחקר ותחקיר הם אבני היסוד של הכתיבה (גם הקלאסית וגם השיווקית) והם דברים שאסור לכם להזניח, לא משנה אם הלקוח שלכם משלם לפי מילה ולא לפי שעה אתם תמיד צריכים לדעת על מה שאתם כותבים. אחד הנושאים החשובים ביותר בכתיבת תכנים לאתר הוא הנושא של סמכותיות. גם מנועי החיפוש מדרגים אתכם על בסיס רמת הסמכותיות שלכם אבל גם הקורא הפשוט רוצה לקרוא טקסט שנכתב על ידי מישהו שהוא מומחה בתחום ולא על ידי סתם מישהו שמחפש להרוויח עוד כמה ג'ובות. אז נכון שאין חכם מבעל ניסיון וכנראה גם אם תתחקרו את נושא הסנטף לפרגולה למוות עדיין לא תהיו מומחים כמו מי שעובד בתחום 30 שנה אבל כן תוכלו להישמע סמכותיים יותר ממי שלא יודע בכלל מה זה סנטף.


טיפים לכתיבת תכנים לאתר

כי אני לא רוצה להפוך את המדריכים שלי לטכניים ומשעממים אני משתדל לנסות ולהביא לכם טיפים ודרכים שיסייעו לכם בכתיבה (ולא משנה אם זה כתיבה של תוכן לאתר אינטרנט או בכתיבה של תסריט שאתם רוצים לפתח) הפעם ריכזתי בעבורכם כמה טיפים לכתיבת תכנים לאתרי אינטרנט שאתם חייבים להכיר.


1- הכירו את הפירמידה ההפוכה באינטרנט שם המשחק הוא מהירות, לגולש הממוצע ייקח כמה שניות בודדות כדי לקבוע בנחרצות האם האתר שלכם יספק לו את מה שהוא רוצה או לא. כאן נכנסת שיטת הפירמידה ההפוכה לפעולה ואתם לא יכולים להרשות לעצמכם לא לדעת על מה אני מדבר.


2- אל תתחכמו אולי הדבר החשוב ביותר - אל תנסו להתחכם ולהישמע חכמים כי הדבר הזה יעשה בדיוק ההפך ויגרום לגולשים שלכם לאבד סבלנות ולנטוש את האתר. הזכרתי בהתחלה את הספר של סטיבן קינג שקראתי ושם הוא אומר בדיוק את זה: "אחד הדברים הגרועים באמת שאתם יכולים לעולל לכתיבה שלכם זה לקשט שלא לצורך את אוצר המילים שלכם, לחפש מילים ארוכות כי אולי אתם קצת מתביישים במילים הקצרות שלכם... השתמשו במילה הראשונה שעולה בדעתכם... תמיד ישנה מילה אחרת אבל סביר להניח שהיא לא תהיה טובה כמו הראשונה." אולי הכתיבה שלכם יפה ותיאורית אבל אז המקום שלה הוא יותר בספרי הפרוזה או השירה ולא באתרי אינטרנט, זכרו את החוק הראשון שרשמתי על האינטרנט – הכול נקבע בשניות ואין לך זמן לנסות ולהפעיל את הגולש במשחקים לשוניים.

3- דע לאן אתה הולך כאחד שכותב הרבה אני יכול להעיד שלא חסרים לי טקסטים שהיה לי רעיון מעולה כשישבתי לכתוב אבל איפשהו לאורך הדרך הלכתי לאיבוד וממש אפשר להרגיש ולראות את זה בתוצר המוגמר. למזלי כשמדובר על כתיבת תכנים לאתר אז אין לי את הבעיה הזו כי אני יודע בדיוק איפה אני מתחיל ולאן אני הולך. אני לא מתברבר באמצע והגולש שקורא את הטקסט יודע בדיוק מה הוא מקבל מההתחלה ועד הסוף. נכון שהבעיה הזו נפוצה יותר בכתיבת תסריטים או רעיונות יצירתיים ופחות בכתיבת תכנים לאתר אינטרנט אבל תתפלאו כמה אתרים ראיתי שהטקסט בפנים התחיל בצורה אחת ואיפשהו לאורך הדרך מישהו נרדם על המקלדת.

4- הדרך הטובה להצלחה היא להתמיד אני מצטער על הקלישאה אבל יש סיבה שבכל שפה בעולם יש ביטוי שמשמעותו אחת – תתאמן ותהיה טוב יותר. זוהי פשוט עובדה מוגמרת שאין עליה וויכוח, מי שכותב ומתאמן בכתיבה יהפוך לכותב טוב יותר. נסו לייצר לעצמכם תרגילי כתיבה ובחנו אותם על כמה וכמה אנשים שאתם יודעים שיתנו לכם חוות דעת אובייקטיבית (אמא זה לא רעיון טוב). אם אתם יודעים שיש לכם בעיה לכתוב על תחום מסוים או בעיה בטכניקה מסוימת של כתיבה תדאגו להתאמן על זה באופן מסודר, אני מכיר אנשים שיוצרים לעצמם תרגילי כתיבה על דמויות שהם מפתחים וזורקים כל פעם את הדמות לסיטואציה אחרת כדי להבין איך היא מתנהגת או אנשים שיושבים וכותבים כל היום רק דיאלוגים כדי לשפר את האיכות ושישמע כמו שיחה אמיתית ולא כמו מישהו שכתב שיחה. בעולם של כתיבת תוכן לאתרים אני חושב שהדרך הטובה ביותר להתאמן היא קודם כול לחפש אתרים שכייף לכם לקרוא ושאתם באמת לומדים מהם ואז לקרוא בהם את כל המאמרים, תוך כדי שאתם מדגישים מה עובד ומה לא עובד במאמר. אחרי זה פשוט תתחילו לכתוב כל הזמן ותקראו את מה שאתם כותבים כמה פעמים (גם בשביל הגהה אבל גם בשביל לראות מה אפשר לשפר).

5- אל תעתיקו לא רק שגוגל מעניש מעתיקים בחומרה זה מעל הכול מגעיל ולא יפה. מישהו ישב וכתב תוכן איכותי, הוא השקיע זמן ותחקיר ומגיע לו את הקרדיט על זה. אם נתקלתם בטקסט שאהבתם ואתם חושבים שהגולשים שלכם ירצו לקרוא פרגנו בלינק שמקשר למאמר הספציפי ותגיעו לגן עדן (וגם גוגל יצ'פרו אתכם אבל כרגע אני בכלל לא רוצה לדבר על פרופיל קישורים כי זה שייך לתחום אחר).


אז זהו, עד לכאן להיום במאמר שלי על כתיבת תכנים לאתר שלכם ואני מקווה שקיבלתם מה שחיפשתם מהטקסט הזה, אני רוצה להזמין אתכם להציץ בשאר המאמרים בבלוג שאולי יוכלו לעזור לכם להרחיב את הידיעה על עוד נושאים הקשורים לכתיבה של תכנים לאתרים או לכתיבה של תסריטים ואם אתם מחפשים כותב שיוכל להעניק לכם ראייה אחרת ומקורית, תוך כדי הקפדה על איכות ועל התאמה לכל מטרה באשר היא אז פשוט צרו איתי קשר.


bottom of page