top of page

תסריט לסרט קצר – מה שלא מלמדים בבית ספר לקולנוע

סרט קצר הוא מלאכה בפני עצמו ואסור לזלזל ולחשוב שמדובר על גרסה קצרה לפיצ'ר, היכנסו וגלו מה הדגשים וההבדלים.

תסריט לסרט קצר

כאדם שכותב בכל הפורמטים מאז שאני זוכר את עצמי יש פורמט אחד שאני מאמין כי, בינתיים, בארץ אין מספיק תוכן כתוב אודותיו ואני מדבר על הסרט הקצר. אז נכון שבעשור האחרון הסרט הקצר בישראל מתחיל לקבל מקום של כבוד ויש מיזמים רבים אשר מציעים לבוגרי בתי ספר לקולנוע מענקי פיתוח והפקה לסרטים קצרים, המחלקה לקולנוע של בית ברל מארגנת סמינר שנתי סביב הסרט הקצר ואנו רואים גם תהודה נהדרת לתוצרים הישראלים ברחבי העולם.


אבל בכל זאת לא תמצאו הרבה מאמרים שיעזרו לכם לכתוב תסריט לסרט קצר ובבלוג הזה אני אנסה להציע לכם מעט חומר למחשבה בדמות מאמרים על הסרט הקצר וראיונות עם יוצרי קולנוע שיעלו כאן בבלעדיות.


ההבדלים בין תסריט לסרט קצר לתסריט לפיצ'ר


ברור לכל אדם כי סרט קצר ופיצ'ר הם שני דברים שונים לחלוטין המצריכים סט כלים שאולי לא שונה במהותו, אך בסרט הקצר עליכם להיות מדויקים מאוד ויש לכם פחות מקום לברבורים. להלן כמה מההבדלים המהותיים ביותר בין פיצ'ר לסרט קצר


1- זמן אם נתייחס לתסריט כבלופרינט של הסרט אז הם צריכים להיות פחות או יותר מקבילים לאורך הסרט (החישוב המקובל בעברית הוא כעמוד תסריט לדקה וחצי של סרט) ואם נסתכל באתר האקדמיה האמריקאית אז ההגדרה לסרט קצר הינה " סרט מקורי שאורכו עד 40 דקות, או פחות, כולל קרדיטים", מה שאומר שהתסריט לסרט הקצר שלכם צריך להיות עד 60 עמודים במקסימום וגם זה נחשב המון - נסו לשמור על אורך סרט של עד 20 דקות ככלל אצבע. הזמן והאינטנסיביות של הסרט הקצר לא רק מתבטאים באורך התסריט אלא גם בזמן שהצופה מבלה עם הדמויות ועם המשך שיש לכם על מנת להציג את הדמות על כל גווניה, זה אומר שאתם צריכים או להיות מאוד ספציפיים בתיאור הדמויות או לתאר אותם בקווים כללים אבל אל תבזבזו יותר מידי זמן על הדברים הללו כי אחרת לא יישאר לכם זמן לספר את הסיפור שלכם. הזמן גם מגביל אתכם ביצירת המתח ולכן עליכם להתחיל את הסרט מהנקודה המאוחרת ביותר שאפשר, עליכם להתחיל כמו שאומרים במבצע סבתא "הכי חזק ולאט לאט להגביר".

2- דמויות בפיצ'רים אנחנו יכולים להתעכב על כל רגע ורגע בדמות שלנו ועל ידי כך לייצר הפתעות והזדהות, בתסריט לסרט קצר אין לנו זמן להעמיק את ההכרות עם הדמות ברמה שהיינו רוצים ולכן אנחנו לא יכולים להציג את הדמות ואז להתחיל לראות את השינוי שבה לאורך זמן .זו הסיבה שעלינו לחשוב טוב טוב על הסיטואציה שאנו מראים לצופה כל הזמן, האם היא הכרחית להכרת הדמות או לקידום העלילה? זכרו גם שעליכם ליצור הזדהות עם הדמויות שלכם וזה החלק הקשה ביותר בסרט הקצר – להצליח לייצר הזדהות מבלי שיהיה לנו את הזמן לשבת עם הדמות ולהכירה לעומק.

3- מבנה בפיצ'ר קלאסי יהיה לנו סיפור עלילתי מרכזי וממנו יצאו סיפורי משנה, בתסריט לסרט קצר אין לנו את הפריווילגיה לסיפורים צדדיים ובדומה לכך אין לנו גם את הזמן למבנה התסריטאי הקלאסי. בתסריט לסרט קצר עלינו לבודד רגע אחד שטומן בתוכו את כל המרכיבים שאנו רוצים לדון בהם. אל תחשבו על סרט קצר כפיצ'ר מקוצר כי אז תצאו קירחים משני הצדדים, במקום זאת נסו לחשוב על רגע אחד שבעזרת בידודו אתם מסוגלים להגיד משהו נרחב הרבה יותר. אבל זה לא אומר שהסרט הקצר הוא חסר מבנה, פשוט לא בהכרח מדובר על המבנה הקלאסי.


ההבדל בין תסריט לסרט קצר לפיצ'ר

מה צריך להיות בתסריט לסרט קצר


את החלק הזה ארכז כרשימת מכולת וארחיב מעט לאחר מכן:


· אלמנט של הפתעה (אבל אל תיפלו למלכודת של סרט גימיק – סרט שמושתת אך ורק על אלמנט מפתיע בסופו)

· אי אפשר לחקור יותר מנושא אחד פשוט כי אין זמן

· התסריט לסרט הקצר הטוב ביותר הוא ממוקד וספציפי

· נסו להביא רעיון מקורי

· ייצרו הזדהות בין הדמות הראשית לצופה

· ויזואליה (אומנם גם בפיצ'ר אך עוד יותר בסרט קצר – הפעולות הן המפתח לדמות שלמה)

· תהיו ממוקדים ומדויקים – אם משהו לא תורם להתקדמות אז הוא מיותר

· הדמות שלכם צריכה נוכחות – נסו לייצר דמות זכירה וגדולה מהחיים

· תשאירו דברים פשוטים ואל תנסו לייצר מורכבות עלילתית שאין לכם זמן לטפל בה


המבנה של תסריט לסרט קצר


לא אדון פה רבות על מבנה התסריט לסרט קצר כיוון שזה נושא שאני שומר להזדמנות אחרת, מה שכן חשוב להגיד במאמר הראשוני הזה על כתיבת תסריט לסרט קצר הוא שלהשתמש במבנה קלאסי של תסריט שלוש מערכות בסרט קצר יכול להיות חוויה מאתגרת וקשוחה ולכן ריכזתי בעבורכן עוד כמה טיפים לכתיבה של תסריט לסרט קצר:


1- תתפוס את הצופה מהשנייה הראשונה

2- תגרום לצופה להיות מעורב בסיפור לאורך כל הדרך

3- התחילו מיד את הסרט – כתוביות פתיחה וסרטים קצרים לא עובדים ברוב המקרים

4- הסט אפ הראשוני הוא החשוב ביותר, מטרתו להיות השער לכל הסרט ונמצא כי בהרבה סרטי פסטיבלים הוא יתחיל ויגמר בעמוד הראשון של התסריט ובהרבה מקרים יהיה ללא דיאלוג.

5- אל תדברו יותר מידי (זאת אומרת שהדמויות לא ידברו יותר מידי)

6- אחרי שכתבתם תמחקו את כל מה שלא קשור לעלילה

7- אל תשאיר את הצופה מתוסכל!


ועכשיו הגיע הזמן לשיעור הכי חשוב על תסריט לסרט קצר, מה שלא מלמדים בבתי הספר לקולנוע או לתסריטאות, שימו את כל מה שקראתם כאן בצד ופשוט כתבו את התסריט שלכם! לא חסרות דוגמאות לסרטים קצרים שכבשו את העולם אך בדרך להפקתם קיבלו רק בוז וכל המנהלים שמו להם מקלות בגלגלים. אבל אני גם אסייג את הדבר הזה ואמליץ לכם להקשיב למורים שלכם, גם אם אתם לא מסכימים איתם, יש להם ניסיון רב ויש לכם מה ללמוד מהם גם אם אתם חושבים שהמורה הספציפי שלכם לא יכול ללמד אתכם כלום כי הוא מיושן ולא מבין בקולנוע מודרני.


אני חושב שהחוק הכי חשוב לכל תסריטאי הוא להיות צנוע ולקבל ביקורות בהבנה ולא בהתגוננות, אם אתם חושבים שאתם יודעים הכי טוב ושאי אפשר לתקן אתכם אז כנראה שתסריט מושלם לא תכתבו. קובריק (שהוא אחד מהתסריטאים הגדולים בהיסטוריה מבחינתי, גם אם עבד בעיקר על אדפטציות – שזה אולי נושא שנדון בו ביום מן הימים אם תרצו) היה נותן עותק של התסריט שלו לכל אדם כמעט, אפילו לשומר בכניסה למשרד חברת ההפקות שלו, הסיבה לכך הייתה שהוא ידע שאיש לא יכול לדעת מאיפה יגיע רעיון טוב.


אם יש לכם תסריט שיושב במגירה ואתם רוצים לעבוד עליו איש מקצוע או אם יש לכם צורך בכתיבת תוכן לקידום האתר אז אתם מוזמנים ליצור איתי קשר ואשמח לשוחח ולהבין מה אתם צריכים ואיך אוכל לעזור לכם.

bottom of page